Personal



Pia

Rektor/Skolchef Les Mélodies

Jag är legitimerad lärare, beteendevetare, certifierad coach och mindfulnessinstruktör.

I mitt arbete med att skapa en god förskolemiljö för både barn och pedagoger är det för mig avgörande att följa förskolans värdegrund och uppdrag. Förskolan ska vara en plats där alla barn utvecklas, lär sig och ges möjlighet att växa i en trygg och respektfull miljö. Det innebär att jag strävar efter att främja barnens rätt till delaktighet, inflytande och självständighet samtidigt som jag respekterar deras individuella behov och förutsättningar.

Lek är en central del av min pedagogik, eftersom den ger barnen möjlighet att bearbeta sina intryck och utveckla viktiga färdigheter som samarbete, problemlösning och kreativitet. Jag strävar efter att ge barnen tid och utrymme för lek, både självständigt och tillsammans med andra, så att deras lärande blir både lustfyllt och meningsfullt. Jag ser också till att det finns en varierad och stimulerande miljö som utmanar barnens intellekt, fantasi och motorik.

Jag arbetar för att skapa en miljö där alla barn, oavsett bakgrund, kön eller förutsättningar, känner sig lika värda och kan utveckla sina egna förmågor. Genom att arbeta för en mångfald av perspektiv, både kulturellt och socialt, vill jag stimulera barnens empati och förståelse för andra människor och deras livssituationer. Detta görs genom att uppmuntra öppenhet, diskussion och ett respektfullt förhållningssätt.

För mig är det också viktigt att skapa ett gott samarbete med barnens föräldrar och vårdnadshavare, för att tillsammans kunna stödja barnens utveckling. Genom att involvera föräldrarna och tydliggöra för dem målen för utbildningen, skapas en förutsättning för ett ömsesidigt inflytande och en positiv förskoleupplevelse för barnen.

Sammantaget handlar mitt arbete om att skapa en förskolemiljö där barnen trivs, utvecklas och känner sig trygga. Jag vill bidra till att de får möjlighet att utforska sin omvärld, utveckla sitt självförtroende och sina förmågor, samtidigt som de lär sig om samarbete, respekt och medmänsklighet.




Sanae

Jag är utbildad barnskötare och är uppvuxen i Frankrike och flyttade till Sverige 1994. Jag har arbetat på Les Mélodies sedan 2005 och arbetar med de yngsta barnen i gruppen Flûte. Jag pratar flytande franska, arabiska och svenska.

För mig är tryggheten och leken det absolut viktigaste för barns välmående och utveckling. I leken får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva. Även planerad lek och undervisning är en viktig del i barnens utbildning. Att på ett lekfullt sätt utmana barnen genom roliga samlingar där barnen får vara delaktiga och medbestämmande i sin vardag.

Jag trivs som allra bäst när jag får vara en del av barnens lek, undervisa och vara en närvarande pedagog som följer barnens utveckling. Genom tydliga rutiner skapar vi en trygghet för alla våra barn.

På min fritid umgås jag med mina vuxna barn och jag är mycket intresserad av matlagning.




Aurélie

Jag är utbildad barnskötare och har arbetat sedan 2019 på Les Melodies med de yngsta barnen i gruppen Flûte. Franska är mitt modersmål och det är både roligt och viktigt att dela min kultur med barnen på förskolan.

Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer. Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. I förskolans uppdrag ingår att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Förskolan ska också se till att olika kulturer synliggörs i utbildningen.

Jag är nyfiken, närvarande och en medforskande pedagog. Jag älskar att stötta barnen i deras lärande och se deras utveckling samt att kunna bidra till deras välmående och självförtroende. Utbildningen i förskolan ska planeras och genomföras på ett sådant sätt så att den främjar barnens utveckling, hälsa och välbefinnande. Miljön ska vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och att utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och kommunikation. Mitt mål är att skapa en verksamhet som är rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Jag är glad och stolt över att delta i barnens utveckling, vilka även är framtidens samhällssakpare.

På min fritid tycker jag om att springa i skogen och att vara ute generellt med familjen. Jag brukar umgås med mina vänner samt stödja mina barn i deras idrotts- och kulturaktiviteter.




Morgane

Jag är uppvuxen i Frankrike på landet utanför Paris. Jag är utbildad barnskötare och jobbar med de yngre barnen på förskolan i gruppen Flûte.

Jag är en kreativ person och jag gillar att hitta på nya spännande aktiviteter tillsammans med barnen och kunna se att de uppskattar det, lär sig nya saker och har det roligt på förskolan. Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta innebär att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapandet både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.

För mig är det också viktigt att utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet . En positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling. Varje år odlar vi med barnen och sätter ut plantor i trädgården så att vi kan skörda tomater, gurka, paprika, bönor och jordgubbar.

På fritiden gillar jag att vara ute i naturen, laga mat och odla.




Charlotte

Jag är född och uppvuxen i Frankrike, Ardèche, ett bergigt område i södra Frankrike. Som 18-åring flyttade jag till Lyon för att studera och jag tog en magisterexamen i undervisning och lärande. Sedan arbetade jag fyra år på en förskola och skola med barn mellan 3-10 år.

I augusti 2017 följde jag min partner till Sverige då han fått jobb på ett forskarlaboratorium. Jag sökte mig till Les Mélodies och gruppen Tambour för att jobba med min passion, barn.

Jag trivs väldigt bra i Sverige och Stockholm och tillbringar helgerna med att upptäcka staden.




Lucile

Jag är född och uppvuxen i Paris och förskollärare i gruppen Tambour med barn som är mellan tre och sex år gamla. Jag gjorde mina högre studier i Frankrike, Japan (Master i sociologi och utbildning) och Amerika (i barns utveckling). Jag har en förskollärarexamen från Kalifornien och ska även söka förskollärarlegitimation i Sverige.

Jag tycker att vår roll som lärare är att skapa en trygg och stimulerande miljö så att barnen kan utveckla sin nyfikenhet och fantasi. Jag tror att det är viktigt att följa barnens intressen för att öka deras utveckling, och att leken alltid ska vara i centrum för inlärning varför jag tänker på det när jag planerar barnens aktiviteter. Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.

På min fritid tycker jag om att vara med mina två små barn och min man. Vi gör mycket kulturutflykter (museum, teater och opera) och vi gillar att gå på promenader. Jag har också en passion för barnlitteratur. Jag gillar särskilt verk av Astrid Desbordes, Hervé Tullet, Joe Tode-Stanton och Torben Kuhlmann.




Lea

Jag kommer från Toulouse, är 33 år gammal och är legitimerad barnsjuksköterska. Jag har arbetat i åtta år inom pediatrisk intensivvård, främst i Paris men även i Bordeaux. För närvarande studerar jag svenska för att kunna arbeta i Stockholm, särskilt på sjukhus.

Jag upptäckte förskolemiljön under min specialistutbildning inom barnsjukvård, vilket väckte mitt intresse för att stödja barn i deras vardag. Att arbeta på Les Mélodies, där jag blev en del av teamet i januari 2024, är en fantastisk möjlighet för mig att lära känna förskolesystemet i Sverige och bidra till barnens utveckling genom deras lärande och upptäckter.

På fritiden tycker jag om att träna pilates och simma, läsa och njuta av utomhusaktiviteter.




Dalia

Jag är en legitimerad förskollärare med ett stort intresse för barns utveckling och lärande. Jag kommer från Bangladesh och har alltid haft ett stort intresse för olika kulturer. Sedan den 1 november 2024 har jag arbetat på Les Mélodies.

För mig är det viktigt att skapa en trygg, stimulerande och kreativ miljö där varje barn får möjlighet att växa och utvecklas i sin egen takt. Jag tror på att lärande ska vara både lustfyllt och utmanande, och jag ser det som min uppgift att inspirera barnen att utforska världen genom lek och nyfikenhet. Jag vill ge dem möjligheter att upptäcka sin omvärld, stärka sitt självförtroende och utveckla sina förmågor, samtidigt som de lär sig vikten av samarbete, respekt och omtanke om andra. Jag värdesätter även god kommunikation och samarbete, både med barnen och mina kollegor, för att skapa en sammanhållen och positiv arbetsmiljö.

På min fritid tycker jag om att promenera, leka och titta på barnprogram med mina barn, läsa deckare och vara ute i naturen.